ILMU umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah,tadahlah dengan hati yang merendah kepada ALLAH

Ahad, 5 Mei 2013

MARI KITA SEMAK SOLAT






17 KESALAHAN BERKAITAN SOLAT
"SEMBAHYANG adalah amalan pertama yang dihisab Allah pada akhirat nanti. Jika sembahyang seseorang baik, baiklah pula seluruh amalannya dan begitu sebaliknya.Sembahyang perlu dipelihara sebaik-baiknya."

Antara kesalahan yang selalu dilakukan berkaitan sembahyang adalah:

1. Meninggalkan sembahyang.

Hal ini adalah suatu kekufuran berdasarkan al-Quran, sunnah dan ijmak.Allah berfirman bermaksud: "Apakah yang membuat kalian masuk ke dalam Neraka Saqar?' Mereka menjawab: "(Kerana) kami dulu tidak termasuk orang yang mendirikan solat." (Surah al-Muddatstsir, ayat 4)Rasulullah saw bersabda: "Perjanjian antara kami dengan mereka adalah solat, barang siapa meninggalkannya maka dia kafir." (Hadis riwayat Ahmad dan lainnya).
2. Melengah-lengahkan solat.

Firman Allah bermaksud : Sesungguhnya solat itu wajib atas orang beriman dalam waktu yang sudah ditentukan." (Surah an-Nisa, ayat 103)Oleh itu, melengah-lengahkan solat tanpa uzur yang dibolehkan syarak adalah berdosa besar.Rasulullah bersabda: "Itu adalah solat orang munafik. Dia duduk menunggu matahari, sampai jika matahari sudah berada antara dua tanduk syaitan (hendak tenggelam) dia berdiri dan menukik empat rakaat, sedangkan dia tidak mengingat Allah dalamnya kecuali sedikit." (Hadis riwayat Muslim).

3. Meninggalkan solat berjemaah.

Solat berjemaah adalah wajib kecuali bagi orang yang memiliki uzur yang dibolehkan syarak. Sabda Rasulullah bermaksud: "Siapa yang mendengarkan seruan azan tetapi tidak memenuhinya maka tidak ada solat baginya, kecuali kerana uzur." (Hadis riwayat Ibnu Majah).Allah berfirman, maksudnya: "Dan rukuklah bersama orang yang rukuk." (Surah al-Baqarah, ayat 43).Rasulullah bersabda: "Kemudian aku mengutus (utusan) kepada orang yang tidak solat berjemaah, hingga aku bakar rumah mereka." (Muttafaq Alaih).

4. Tidak thuma'ninah dalam solat

Thuma'ninah adalah rukun solat dan tidak sah solat tanpanya. Thuma'ninah ertinya tenang ketika sedang rukuk, iktidal, sujud dan duduk antara dua sujud.
Tenang maksudnya sampai tulang kembali pada posisi dan persendiannya, tidak tergesa-gesa dalam penggantian dari satu rukun ke rukun lainnya.

5. Tidak khusyuk dan banyak gerakan dalam solat.

6. Mendahului atau menyelisihi imam.
Hal ini boleh menyebabkan solat batal.

Makmum hendaklah mengikuti imam, tidak mendahului atau terlambat. Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya diadakannya imam itu untuk diikuti, kerana itu jika dia bertakbir, bertakbirlah, dan jangan kalian bertakbir sampai dia bertakbir, dan jika dia rukuk, maka rukuklah dan jangan kalian rukuk sampai dia rukuk... " (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
7. Bangun dari duduk untuk menyempurnakan rakaat sebelum imam selesai dari salam kedua.

8. Memandang ke langit (atas) atau menoleh ke kiri dan ke kanan ketika solat.

Hal ini diperkatakan Rasulullah dalam sabdanya: "Hendaklah orangmu berhenti daripada mendongakkan pandangannya ke langit ketika solat atau Allah tidak mengembalikan pandangannya kepada mereka." (Hadis riwayat Muslim)."Dan jauhilah orang yang menoleh dalam solat kerana sesungguhnya ia adalah suatu kebinasaan." (Hadis riwayat at-Tirmizi)
9. Mengenakan pakaian nipis yang tidak menutupi aurat.

Hal ini membatalkan solat kerana menutup aurat adalah syarat sah solat.

10. Tidak memakai tudung dan menutupi telapak kaki bagi wanita kerana aurat wanita dalam solat adalah seluruh tubuhnya kecuali wajah dan telapak tangan.

Ummu Salamah ditanya mengenai pakaian solat wanita. Beliau menjawab: "Hendaknya dia solat dengan kerudung, dan baju kurung panjang yang menutupi kedua-dua telapak kakinya."

11. Melintas di depan orang yang sedang solat.

Rasulullah bersabda: "Seandainya orang yang lalu di depan orang solat itu mengetahui dosanya, tentu berhenti (menunggu) empat puluh (tahun) lebih baik baginya daripada melintas di depannya." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
12. Tidak melakukan takbiratul ihram ketika mendapati imam sedang rukuk.

Takbiratul ihram adalah rukun solat dan wajib dilakukan dalam keadaan berdiri, baru kemudian mengikuti imam yang sedang rukuk.
13. Tidak langsung mengikuti keadaan imam ketika masuk masjid.

Orang yang masuk masjid hendaknya langsung mengikuti imam, baik ketika itu sedang duduk, sujud atau lainnya.Rasulullah bersabda: "Jika kalian datang untuk solat dan kami sedang sujud, maka sujudlah!" (Hadis riwayat Abu Daud).

14. Melakukan sesuatu yang melalaikan daripada solat seperti menonton televisyen dan bersembang.

Allah berfirman, maksudnya: "Wahai orang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikanmu daripada mengingat Allah, barang siapa melakukan demikian maka mereka itulah orang yang rugi." (Surah al-Munafiqun, ayat 9).

15. Makruh memejamkan mata ketika solat tanpa keperluan.

Seperti diriwayatkan Ibnu Qayyim berkata, Nabi tidak mencontohkan solat dengan memejamkan mata.Tetapi, jika memejamkan mata diperlukan, misalnya, kerana di hadapannya ada lukisan atau sesuatu yang menghalangi kekhusyukannya maka hal itu tidak makruh.

16. Tidak melurus atau merapatkan barisan ketika berjemaah.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Kalian mahu meluruskan barisan kalian atau Allah akan membuat perselisihan antara hati kalian." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).


17. Tidak memperhatikan sujud dengan tujuh anggota.

Nabi Muhammad saw bersabda: "Kami diperintahkan untuk sujud dengan tujuh anggota; kening dan beliau mengisyaratkan dengan tangannya sampai ke hidungnya, dua tangan, dua lutut dan dua telapak kaki." (Muttafaq Alaih)



Sumber:
http://www.adap.com.my/info.php?id=33

Khamis, 2 Mei 2013

ASAL-USUL BAHASA MELAYU



Asal usul perkataan Melayu masih belum dapat disahkan oleh sejarawan.
Bagaimanapun terdapat beberapa bukti sejarah yang cuba mengaitkan asal-usul bahasa Melayu, seperti mana berikut:
1.  Catatan orang China yang menyatakan bahawa sebuah kerajaan Mo-lo-yeu mempersembahkan hasil bumi kepada raja China sekitar 644-645    Masihi.
Dikatakan orang Mo-lo-yeu mengirimkan Utusan ke negara China untuk mempersembahkan hasil-hasil bumi kepada raja China.
2. Ada yang mempercayai kerajaan Mo-lo-yeu berpusat di daerah Jambi, Sumatera , daripada sebatang sungai yang deras alirannya, iitu Sungai Melayu.
3. Satu lagi catatan orang China ialah catatan rahib Buddha bernama I-Tsing yang menggunakan kata ma-lo-yu tentang dua buah kerajaan yang dilawatinya sekitar 675 Masihi.
4. Dalam bahasa Jawa Kuno, perkataan ``Mlayu'' bermaksud berlari atau mengembara. Hal ini boleh dipadankan dengan orang Indo-Melayu (Austonesia) yang bergerak dari Yunan.


Asal Usul Bangsa Melayu
Dipercayai berasal daripada golongan Austronesia di Yunan.
Kumpulan pertama dikenali sebagai Melayu Proto.
Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi)
Keturunannya Orang Asli di Semenanjung Malaysia, Dayak di Sarawak dan Batak di Sumatera.
Kumpulan kedua dikenali sebagai Melayu Deutro
Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Logam kira-kira 1500 Sebelum Massihi.
Keturunannya orang Melayu di Malaysia
Dikatakan lebih bijak dan dan mahir daripada Melayu Proto.
Bijak dalam bidang astronomi, pelayaran dan bercucuk tanam.
Bilangan lebih banyak daripada Melayu Proto.
Menduduki kawasan pantai dan lembah di Asia Tenggara.
Orang ini, kumpulan pertama dan kedua, dikenali sebagai Austronesia.
Bahasa-bahasa yang terdapat di Nusantara sekarang berpunca daripada bahasa Austronesia ini.




Nik Safiah Karim menerangkan bahawa bahasa Austronesia ialah satu rumpun bahasa dalam filum bahasa Austris bersama-sama dengan rumpun bahasa Austroasia dan Tibet-China (rujuk carta alir di atas).
Bahasa Melayu termasuk dalam bahasa-bahasa Golongan Sumatera bersama-sama dengan bahasa-bahasa Acheh, Batak, Minangkabau, Nias, Lampung dan Orang Laut.

Perkembangan Bahasa Melayu
Ahli bahasa membahagikan perkembangan bahasa Melayu kepada tiga tahap utama iaitu:
  • Bahasa Melayu Kuno,
  • Bahasa Melayu Klasik dan
  • Bahasa Melayu Moden.

Bahasa Melayu Kuno
Merupakan keluarga bahasa Nusantara
Kegemilangannya dari abad ke-7 hingga abad ke-13 pada zaman kerajaan Sriwijaya, sebagai lingua franca dan bahasa pentadbiran.
Penuturnya di Semenanjung, Kepulauan Riau dan Sumatera.
Ia menjadi lingua franca dan sebagai bahasa pentadbiran kerana:
  • Bersifat sederhana dan mudah menerima pengaruh luar.
  • Tidak terikat kepada perbezaan susun lapis masyarakat
  • Mempunyai sistem yang lebih mudah berbanding dengan bahasa Jawa.
Banyak dipengaruhi oleh sistem bahasa Sanskrit. Bahasa Sanskrit kemudian dikenal pasti menyumbang kepada pengkayaan kosa  kata dan ciri-ciri keilmuaan (kesarjanaan) Bahasa Melayu.
Bahasa Melayu mudah dipengaruhi Sanskrit kerana:
  • Pengaruh agama Hindu
  • Bahasa Sanskrit terletak dalam kelas bangsawan, dan dikatakan mempunyai hierarki yang tinggi.
  • Sifat bahasa Melayu yang mudah dilentur mengikut keadaan dan keperluan.
Bahasa Melayu kuno pada batu-batu bersurat abad ke-7 yang ditulis dengan huruf Pallawa:
  • Batu bersurat di Kedukan Bukit, Palembang (683 M)
  • Batu bersurat di Talang Ruwo, dekat Palembang (684 M)
  • Batu bersurat di Kota Kampur, Pulau Bangka (686 M)
  • Batu bersurat di Karang Brahi, Meringin, daerah Hulu Jambi (686 M)
Bahasa Melayu kuno pada batu bersurat di Gandasuli, Jawa Tengah (832 M) ditulis dalam huruf Nagiri.
Ciri-ciri bahasa Melayu kuno:
  • Penuh dengan kata-kata pinjaman Sanskrit
  • Susunan ayat bersifat Melayu
  • Bunyi b ialah dalam Melayu kuno (Contoh: bulan - wulan)
  • bunyi pepet tidak wujud (Contoh dengan - dngan atau dangan)
  • Awalan ber- ialah mar- dalam Melayu kuno (contoh: berlepas-marlapas)
  • Awalan di- ialah ni- dalam bahasa Melayu kuno (Contoh: diperbuat - niparwuat)
  • Ada bunyi konsonan yang diaspirasikan seperti bh, th, ph, dh, kh, h (Contoh: sukhatshitta)
  • Huruf h hilang dalam bahasa moden (Contoh: semua-samuha, saya: sahaya)

Peralihan Bahasa Melayu Kuno Ke Bahasa Melayu Klasik
Peralihan ini dikaitkan dengan pengaruh agama Islam yang semakin mantap di Asia Tenggara pada abad ke-13.
Selepas itu, bahasa Melayu mengalami banyak perubahan dari segi kosa kata, struktur ayat dan tulisan.
Terdapat tiga batu bersurat yang penting:
a. batu bersurat di Pagar Ruyung, Minangkabau (1356)
  • ditulis dalam huruf India
  • mengandungi prosa melayu kuno dan beberapa baris sajakm Sanskrit.
  • bahasanya berbeza sedikit daripada bahasa batu bersurat abad ke-7.
b. Batu bersurat di Minye Tujuh, Acheh (1380)
  • masih memakai abjad India
  • buat pertama kalinya terdapat penggunaan kata-kata Arab seperti kalimat nabi, Allah dan rahmat
c. batu bersurat di Kuala Berang, Terengganu (1303-1387)
  • ditulis dalam tulisan Jawi
  • membuktikan tulisan Arab telah telah digunakan dalam bahasa Melayu pada abad itu.
Ketiga-tiga batu bersurat ini merupakan bukti catatan terakhir perkembangan bahasa Melayu kerana selepas abad ke-14, muncul kesusasteraan Melayu dalam bentuk tulisan.

Bahasa Melayu Klasik
Kegemilangannya boleh dibahagikan kepada tiga zaman penting:
  • Zaman kerajaan Melaka
  • Zaman kerajaab Acheh
  • Zaman kerajaan Johor-Riau
Antara tokoh-tokoh penulis yang penting ialah Hamzah Fansuri, Syamsuddin al-Sumaterani, Syeikh Nuruddin al-Raniri dan Abdul Rauf al-Singkel.
Ciri-ciri bahasa klasik:
  • ayat: panjang,  berulang, berbelit-belit.
  • banyak ayat pasif
  • menggunakan bahasa istana
  • kosa kata klasik: ratna mutu manikam, edan kesmaran (mabuk asmara), sahaya, masyghul (bersedih)
  • banyak menggunakan perdu perkataan (kata pangkal ayat): sebermula, alkisah, hatta, adapun.
  • ayat songsang
  • banyak menggunakan partikel ``pun'' dan `'lah''

Bahasa Melayu Moden
Bermula pada abad ke-19. Hasil karangan Munsyi Abdullah dianggap sebagai permulaan zaman bahasa Melayu moden.
Sebelum penjajahan Beritish, bahasa Melayu mencapai kedudukan yang tinggi, berfungsi sebagai bahasa perantaraan, pentadbiran, kesusasteraan, dan bahasa pengantar di pusat pendidikan Islam.
Selepas Perang Dunia Kedua, British merubah dasar menjadikan bahasa Inggeris sebagai pengantar dalam sistem pendidikan.
Semasa Malaysia mencapai kemerdekaan, Perlembagaan Persekutuan Perkara 152 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Laporan Razak 1956 mencadangkan bahasa Melayu sebagai pengantar dalam sistem pendidikan negara.
Sumber:
http://www.tutor.com.my/stpm/asal_usul_bahasa/asal_usul_bahasa_melayu.htm

Rabu, 17 April 2013

TAZKIRAH

Ingat mengingat sesama insan

Sumber;

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjLyzU87MPkXsaUvBep7eLVHSlV1brO4p8IK5q77e7lP0ad3kTtz1AWmjzg19xKJk45-rs9qEDU9AfWstjTU6bfTNW95MJFE4TyWhtiCkYSM2ZPv0T7-DJDfCQBXk0t57nW4WM_N1d67ds/s1600/ustazah+nor+bahyah.jpg







Khamis, 11 April 2013

RAWAT MINDA









Pesan-memesan sesama umat amat  digalakkan

Sumber ;

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiJ3xLha015Pcn53C9iUcANhDwKuZENlwYwXP7v2XSlgQbr0FnniZgyhUAjtAMsPSvW1JyA1GodPfrpabR9r9N7nYhlihyHYcF2VAVTNDi3N1vhfOhEdsdDH95Mn0aa1oACLSe-nDNImDek/s1600/kata-kata-hikmah-25.jpg
http://permatakata.files.wordpress.com/2013/02/syukur.jpg?w=470
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQC9zub5h7DOzTeJpc6Md5R3429AcovFVg3wyUie70F9LnxicBnZg
http://infozuraini.files.wordpress.com/2012/11/12.jpg








Rabu, 10 April 2013

TATABAHASA


Penggunaan pada dan kepada

KATA sendi nama pada digunakan dalam ayat untuk menunjukkan beberapa tujuan, iaitu untuk menunjukkan keterangan waktu dan tempat; dan digunakan juga dalam ungkapan ada + pada  (untuk manusia dan haiwan).
Untuk menunjukkan keterangan waktu, antara contoh penggunaannya dalam ayat: 
  1. Dia tidak sedarkan diri pada masa itu
  2. Pemergiannya ke Mekah pada tahun ini.
  3. Kebakaran pada malam itu, satu tragedi bagi keluarganya. 
Ayat contoh yang menunjukkan penggunaan pada untuk tempat bagi perbuatan sesuatu kerja ialah
  1. Lukislah rajah separuh bulatan pada kertas putih ini.
  2. Tali sabut pada batang pokok itu lapuk.
  3. Maklumat itu ditampal pada papan kenyataan.
Kata sendi nama pada apabila didahului oleh perkataan ada mesti diikuti oleh kata nama yang merujuk manusia dan haiwan.  Contohnya:
  1. Wang itu ada pada ayah.
  2. Subang berlian itu ada pada kakak.
  3. Sifat liar ada pada  setiap binatang.
Harus diingat bahawa kata sendi nama pada tidak boleh digunakan untuk maksud sasaran.  Misalnya
  1. Pada siapakah bungkusan ini hendak diserahkan?
(seharusnya: Kepada siapakah bungkusan ini hendak diserahkan?)
  1. Kecurian itu mesti dilaporkan pada polis.
(seharusnya: Kecurian itu mesti dilaporkan kepada polis).
 Dalam ayat 10 dan 11, kata sendi nama pada  tidak boleh saling bertukar ganti dengan kata sendi nama kepada kerana padatidak digunakan untuk maksud sasaran.
 Sebagai hasil perkembangan bahasa Melayu, kata sendi nama pada dapat digunakan juga dalam bentuk-bentuk ungkapan seperti yang berikut:
  1. Pada saya, kelincahannya bermain sangat mengagumkan.
  2. Kisah itu hanya cerita karut sahaja pada pandangan saya.
Kata sendi nama kepada  ialah kata sendi yang terletak di hadapan kata nama atau frasa nama untuk menyatakan tiga perkara, iaitu
  1. menyatakan sasaran yang merujuk manusia, haiwan, unsur mujarad, dan institusi yang ada kaitannya dengan manusia;
  2. menyatakan pecahan; dan
  3. menyatakan perubahan keadaan.
Untuk fungsi (i), ayat contohnya adalah seperti yang berikut:
 14.
 (a)  Jangalah berbuat jahat kepada  orang. (sasaran manusia)
 (b)     Kepercayaan kepada yang karut-marut itu masih tebal. (unsur mujarad)
 (c)   Beberapa ketul daging dilemparkannya kepada  harimau itu. (sasaran  haiwan)
 (d)   Buku teks percuma dihantar kepada pihak sekolah. (institusi)
Bagi menunjukkan pecahan, kata sendi nama kepada digunakan dalam ayat-ayat contoh yang berikut:
  1. Peserta kursus motivasi dibahagikan kepada tiga kumpulan.
  2. Tanah satu hektar itu dipecahkan kepada empat lot.
Seterusnya, bagi maksud menyatakan perubahan sesuatu keadaan,kepada digunakan seperti maksud dalam ayat-ayat contoh berikut:
  1. Suhu bilik ini meningkat kepada 38˚C.
  2. Perubahan daripada pendiam kepada peramah itulah sikapnya yang baharu 
Kata sendi nama kepada sering berpasangan dengan kata sendi nama daripada, seperti contoh yang berikut ini: 
  1. daripada ayah kepada ibu
  2. daripada 37˚C kepada  39˚C
  3. daripada muda kepada tua 
Perlulah diingat bahawa kata sendi nama kepada tidak boleh digunakan untuk tujuan merujuk tempat.  Ayat-ayat contoh (21) dan (22) yang berikut ini tidak betul tatabahasanya.
  1. Perjalanannya daripada Kajang ke Kuala Lumpur.
(seharusnya: Perjalanannya dari Kajang ke Kuala Lumpur.)
  1. Padi seguni itu dipikulnya daripada bendang kepada rumah.
     (seharusnya: Padi seguni itu dipikulnya dari bendang     ke rumah.) 
Demikianlah huraian tentang cara penggunaan kata sendi nama pada dan kepada dalam ayat Bahasa Melayu.  Berhati-hatilah menggunakan kedua-dua kata sendi ini agar digunakan dengan betul dan tepat.

Isnin, 8 April 2013

INDAHNYA ALAM CIPTAAN TUHAN

Pemandangan dari kemuncak "Tiger Hill" P .Pinang

Pemandangan indah Empangan Teluk Bahang dari atas kemuncak.











Adakah generasi akan datang dapat melihat  keindahan ini?

Rabu, 3 April 2013

MENANGANI STRESS DI TEMPAT KERJA






Tekanan kerja adalah salah satu situasi yang selalu dihadapi oleh para pekerja, terutamanya mereka yang bekerja dari 9 pagi hingga 5 petang, dengan hanya duduk di dalam pejabat. Jika tekanan ini dapat dikawal dengan bijak, maka para pekerja mampu meningkatkan lagi produktiviti kerja harian mereka.

Namun, situasinya berbeza di negara Malaysia. Kebanyakkan pekerja gagal untuk menangani tekanan kerja, dimana membawa kepada kes-kes jenayah besar khususnya bunuh diri (Self-suicide).
Kajian Kesihatan Morbiditi Kebangsaan (1996) mendapati kejadian bunuh diri merupakan antara kes jenayah yang tertinggi di Malaysia. Ia melibatkan 2,000 orang setahun. Ini bermakna, terdapat 7 kes bunuh diri yang dicatit setiap hari.
Hal ini disebabkan tekanan yang dihadapi oleh para pekerja, dimana membawa kepada sifat-sifat negatif seperti berikut:
·                     Kemurungan
·                     Panas baran
·                     Lesu
·                     Hilang tumpuan
·                     Gelisah
Adakah kita, sebagai pekerja, boleh menghindari daripada terjerumus daripada tekanan kerja yang melampau?
Seperti yang dikatakan oleh Dr Muhammad Muhsin Ahmad Zahari, Pakar Psikiatris di Pusat Perubatan Universiti Malaya:
Pelbagai cara boleh digunakan untuk mengurangkan tekanan kerja. Namun ia bergantung kepada diri seseorang itu.

CARA 1 – BERDOA DAN MELAKUKAN SOLAT-SOLAT SUNAT

Bagi yang beragama Islam, kita digalakkan untuk sentiasa berdoa kepada Allah S.W.T, dan melakukan solat-solat sunat. Ini secara tidak langsung, mendekatkan diri kita dengan tuhan dan mengadu kepada-Nya, tentang masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian.

CARA 2 – AMBIL CUTI BAGI MELUPAKAN TEKANAN KERJA

Jika kita lihat situasi hari ini, para pekerja tidak begitu memanfaatkan setiap waktu cuti, yang telah diberikan oleh majikan. Kajian telah membuktikan bahawa, bercuti mampu mengurangkan tekanan kerja, seterusnya memberikan kelegaan kepada diri pekerja, meskipun ia untuk jangka masa yang singkat.
Bercuti tidak bermakna kita harus melaburkan sejumlah wang yang banyak, bagi pergi ke tempat-tempat pelancongan. Kita juga boleh beriadah bersama keluarga tersayang, di kawasan-kawasan taman, pada setiap hari minggu.

CARA 3 – BIASAKAN DIRI UNTUK BERKONGSI MASALAH

Dr. Muhammad Muhsin menyatakan, berkongsi masalah juga merupakan salah satu cara mudah, untuk kita mengurangkan tekanan di tempat kerja. Perkongsian ini harus dilakukan, terhadap individu yang rapat dengan kita.
Sebagai contoh, suami, ibu bapa atau rakan sebaya. Sebaik-baiknya, berkongsilah di tempat yang tidak mempunyai begitu banyak gangguan. Ini bagi mewujudkan suasana tenang kepada diri kita, untuk meluahkan apa yang terbuku di dalam hati.



Sumber daripada;
http://saripetua.blogspot.com/2012/01/menangani-stress-di-tempat-kerja.html