AWALAN ter- ialah awalan asli bahasa Melayu.
Awalan ter- ini dapat digabungkan dengan kata dasar daripada pelbagai
golongan kata utama (kata nama, kata kerja dan kata adjektif) bagi membentuk
kata kerja terbitan.
Misalnya, daripada kata nama buku, dayung, nama, paku dan
pelajar terbitlah kata kerja terbuku, terdayung, ternama, terpaku, dan
terpelajar. Daripada kata kerja transitif ambil, beli, makan, pukul dan suruh
lahir kata kerja terambil, terbeli, termakan, terpukul, dan tersuruh.
Kemudian, daripada golongan kata kerja tak transitif baring, duduk, diam,
jatuh dan sandar, terbit kata kerja terbaring, terduduk, terdiam, terjatuh
dan tersandar.
Daripada kata adjektif baik, cantik, masyhur, pandai dan
tinggi, terbit kata kerja terbaik, tercantik, termasyhur, terpandai, dan
tertinggi.
Kata kerja (KK) dengan awalan ter- terdiri
daripada dua jenis, iaitu kata kerja transitif dan kata kerja tak
transitif. Kata kerja transitif itu pula terbahagi kepada dua bentuk
lagi, iaitu kata kerja transitif aktif, dan kata kerja transitif
pasif.
Kata kerja transitif aktif ialah kata kerja yang diikuti
oleh objek atau penyambut, dan objek atau penyambut itu hendaklah terdiri
daripada frasa nama.
Peraturan ini samalah seperti objek yang mengikuti kata
kerja transitif aktif berawalan me-. Perhatikan ayat-ayat yang berikut
ini:
1. Ruslan terbaca buku yang tebal itu.
2. Adik termakan lauk yang pedas ini.
3. Ramlah membaca majalah Dewan Siswa.
4. Pembinaan pangsapuri itu telah memakan masa dua
tahun.
Kata-kata buku dan lauk dalam ayat 1 dan 2 ialah
objek kata kerja terbaca dan termakan, sementara Dewan Siswa dan masa satu
tahun dalam ayat 3 dan 4 ialah objek kata kerja berawalan
me-, iaitu memakan dan membaca. Semua objek
yang berkenaan terdiri daripada frasa nama belaka.
Demikianlah persamaan yang terdapat antara kata kerja
transitif aktif berawalan ter- dengan kata kerja transitif
aktif berawalan me-.
Dalam bahasa Melayu juga, ada kata kerja yang terhasil
daripada gabungan kata dasar dengan imbuhan ter- berfungsi
sebagai kata kerja ayat pasif.
Contoh:
5. Kulit pisang itu terpijak oleh Razid.
6. Pasukan bola baling sekolah tertewas oleh pasukan
pelawat.
Dalam ayat-ayat di atas, unsur pasif dinyatakan melalui
struktur kata kerja berawalan tertewas oleh pasukan pelawat.
Dalam ayat pasif ini, struktur oleh + frasa nama
membawa maksud pelengkap pelaku, iaitu yang menerima akibat sesuatu
perbuatan.
Kadang-kadang seluruh struktur oleh + frasa
nama digugurkan, meninggalkan susunan ayat dengan kata kerja berawalan
ter- sahaja, tetapi disedari bermaksud pasifnya kerana makna yang
tergambar, iaitu yang sedia dan telah sempurna jadinya.
Contoh:
7. Pakaian seragam itu terpakai di sekolah kami.
Berasal daripada ayat “Pakaian seragam itu terpakai oleh
kami di sekolah kami.
”Kata kerja tak transitif dengan awalan ter- pula
ialah kata kerja yang tidak memerlukan objek atau penyambut sesudahnya,
tetapi dapat diikuti oleh pelengkap.
Contoh:
8. Mohamad terduduk setelah mendengar berita itu.
9. Pekerja kontrak itu tersandar di tiang bangunan.
10. Murid-murid terdiam apabila dimarahi pengetua.
Ungkapan setelah mendengar berita itu (ayat 8), di
tiang bangunan (ayat 9), dan apabila dimarahi pengetua (ayat 10)
ialah pelengkap kepada kata kerja terduduk, tersandar dan terdiam.
Demikianlah huraian tentang awalan ter- dalam bahasa
Melayu yang membentuk kata kerja terbitan. Anda harus berhati-hati
sewaktu menggunakan ayat yang berawalan ter- kerana adakalanya
ayat itu berbentuk aktif, dan ada ketikanya pula berbentuk pasif.
http://www.adap.com.my/info.php?id=1211
|
Isnin, 18 Mac 2013
MASALAH TATABAHASA: CARA BETUL PENGGUNAAN AWALAN ter-
MASALAH TATABAHASA:TATACARA PENGGUNAAN KATA ADJEKTIF BERKAITAN PERASAAN
PERKATAAN sayang tergolong ke dalam sejumlah kata
adjektif yang membawa konsep perasaan. Contoh lain, antaranya malu, marah,
benci, berani, kasih, ragu, takut dan lain-lain lagi.
Dalam bahasa Melayu, jika kata adjektif hendak diluaskan
struktur unsurnya (konstituen) dengan menambahkan kata nama selepasnya, maka
lazimnya, kata adjektif itu diikuti oleh kata sendi nama seperti ‘akan’,
‘pada’, ‘kepada’ dan seumpamanya.
Perhatikan ayat-ayat contoh berikut ini:
1. (a) Penduduk di kampung itu sangat benci dengan
perangai buruk pemuda itu.
(b) Penduduk di kampung itu sangat benci
akan perangai buruk pemuda itu.
2. (a) Anak muda kini suka akan hiburan bercorak muzik.
(b) Anak muda kini suka pada hiburan
bercorak muzik.
3. (a) Adik bongsu Kuswadi takut akan hantu.
(b) Adik bongsu Kuswadi takut pada hantu.
4. (a) Megawati amat sayang terhadap anak dan
menantunya.
(b) Megawati amat sayang akan anak dan
menantunya.
(c) Megawati amat sayang kepada anak dan
menantunya.
Kata-kata adjektif dalam ayat (1) hingga (4) diikuti oleh
kata sendi ‘dengan’, ‘akan’, ‘pada’ ‘kepada’ dan ‘terhadap’.
Ayat-ayat tersebut salah jikalau ayat-ayat itu tidak
mengandungi kata sendi nama selepas kata adjektif kerana kata-kata adjektif
itu merupakan kata adjektif yang memerlukan kata sendi nama selepasnya.
Oleh yang demikian, salahlah jikalau ayat-ayat di atas
ditulis begini:
1. (c) *Penduduk di kampung itu sangat bencikan perangai
buruk pemuda itu.
2. (c) *Anak muda kini sukakan hiburan bercorak muzik.
3. (c) *Adik bongsu Kuswadi takutkan hantu.
4. (c) * Megawati amat sayangkan anak dan
menantunya.
Lain pula halnya jikalau kata-kata adjektif itu dijadikan
kata kerja dengan menambahkan imbuhan yang sesuai.
Misalnya, sayang dijadikan menyayangi, benci menjadi
membenci, suka menjadi menyukai dan menyukakan, kata adjektif takut menjadi
menakuti dan menakutkan, dan kata adjektif rindu menjadi merindu, dan
merindukan.
Bagi kata adjektif rindu, kadang-kadang orang tersilap
dalam penggunaan bentuk rindu akan, merindu dan merindukan.
Frasa rindu akan ialah frasa adjektif (kata adjektif +
kata sendi), manakala merindu dan merindukan ialah kata kerja
transitif. Daripada ketiga-tiga bentuk kata tersebut dapat dibinakan
ayat-ayat seperti yang berikut:
5. Latifah rindu akan kekasihnya.
6. Sejak pemergian kekasihnya di perbatasan, sejak itulah
dia merindu.
7. Rosnita merindukan kampung halamannya.
Frasa sendi rindu akan tidak boleh menjadi *rindukan
seperti dalam ayat:
(9) *Pungguk rindukan bulan.
Ayat ini salah kerana kata adjektif rindu tidak dapat
menerima akhiran -kan (semua kata adjektif tidak boleh menerima akhiran -kan
dalam Bahasa Melayu melainkan jika hendak mengubah kelas katanya). Sebaliknya
kata adjektif rindu itu perlu menerima kata sendi ‘akan’.
Jikalau akhiran -kan hendak digunakan, maka perlulah kata
adjektif rindu diubah menjadi kata kerja merindukan. Jadi ayat (9) itu betul
jika kata rindukan menjadi merindukan seperti dalam ayat (10) Pungguk
merindukan bulan.
Harus diingat juga, apabila kata adjektif disertai akhiran
-kan, maka kata yang tadinya daripada golongan kata adjektif itu berubah
kelasnya menjadi kata kerja pasif, dan hal ini akan melibatkan berlakunya
hukum tentang bentuk ayat pasif pula.
Misalnya, kata adjektif takut ditiadakan maka terbentuklah
perkataan takutkan. Perkataan takutkan bukan kata kerja transitif, tetapi
kata kerja pasif.
Dengan kata kerja transitif menakutkan kita dapat
membentuk ayat aktif transitif seperti:
(11) Saya menakutkan kanak-kanak itu.
dengan maksud ‘menyebabkan’ atau ‘menjadikan’ kanak-kanak
itu takut. Daripada ayat-ayat aktif ini sebagai ayat dasar, kita dapat
membentuk ayat pasif songsang seperti yang berikut:
(11a) Saya takutkan kanak-kanak itu.
Ayat (11a) ini berbeza dari segi semantik dengan ayat (12)
di bawah(12) Saya takut akan kanak-kanak itu.
Makna ayat (11a) ialah bahawa ‘kanak-kanak itu takut’,
sementara makna ayat (12) ialah bahawa ‘saya dan bukan kanak-kanak itu yang
takut’.
Perhatikan perbezaan ketiga-tiga ayat berikut ini:
(13) Saya gemarkan buah-buahan tempatan.
(13a) Saya gemar akan buah-buahan tempatan.
(13b) Saya menggemari buah-buahan tempatan.
Ayat (13) *Saya gemarkan buah-buahan tempatan, berbeza
maknanya dengan ayat (13a) Saya gemar akan buah-buahan tempatan, atau (13c)
Saya menggemari buah-buahan tempatan. Ayat (13) bermakna buah-buahan menjadi
gemar oleh perbuatan saya, tetapi bukanlah saya gemar akan (menggemari)
buah-buahan tempatan.
Demikianlah beberapa tatacara penggunaan kata adjektif Bahasa
Melayu yang betul. Penggunaan tatacara yang betul ini dapat membantu pengguna
Bahasa Melayu berbahasa persis.
|
http://www.adap.com.my/info.php?id=1237
MASALAH TATABAHASA: PENGGUNAAN pada dan kepada
KATA sendi nama pada digunakan
dalam ayat untuk menunjukkan beberapa tujuan, iaitu untuk menunjukkan
keterangan waktu dan tempat; dan digunakan juga dalam ungkapan ada +
pada (untuk manusia dan haiwan).
Untuk
menunjukkan keterangan waktu, antara contoh penggunaannya dalam ayat:
1. Dia tidak sedarkan diri pada masa
itu
2. Pemergiannya ke Mekah pada tahun
ini.
3. Kebakaran pada malam
itu, satu tragedi bagi keluarganya.
Ayat contoh
yang menunjukkan penggunaan pada untuk tempat bagi perbuatan
sesuatu kerja ialah
1. Lukislah rajah separuh bulatan pada kertas
putih ini.
2. Tali sabut pada batang
pokok itu lapuk.
3. Maklumat itu ditampal pada papan
kenyataan.
Kata sendi
nama pada apabila didahului oleh perkataan ada mesti
diikuti oleh kata nama yang merujuk manusia dan haiwan. Contohnya:
1. Wang itu ada pada ayah.
2. Subang berlian itu ada pada kakak.
3. Sifat liar ada pada setiap
binatang.
Harus diingat
bahawa kata sendi nama pada tidak boleh digunakan untuk maksud
sasaran. Misalnya:
1. Pada siapakah bungkusan
ini hendak diserahkan?
(seharusnya:
Kepada siapakah bungkusan ini hendak diserahkan?)
1. Kecurian itu mesti dilaporkan pada polis.
(seharusnya:
Kecurian itu mesti dilaporkan kepada polis).
Dalam
ayat 10 dan 11, kata sendi nama pada tidak boleh saling
bertukar ganti dengan kata sendi nama kepada kerana padatidak
digunakan untuk maksud sasaran.
Sebagai
hasil perkembangan bahasa Melayu, kata sendi nama pada dapat
digunakan juga dalam bentuk-bentuk ungkapan seperti yang berikut:
1. Pada saya, kelincahannya
bermain sangat mengagumkan.
2. Kisah itu hanya cerita karut
sahaja pada pandangan saya.
Kata sendi
nama kepada ialah kata sendi yang terletak di hadapan kata
nama atau frasa nama untuk menyatakan tiga perkara, iaitu
1. menyatakan sasaran yang merujuk
manusia, haiwan, unsur mujarad, dan institusi yang ada kaitannya
dengan manusia;
2. menyatakan pecahan; dan
3. menyatakan perubahan keadaan.
Untuk fungsi
(i), ayat contohnya adalah seperti yang berikut:
(a) Jangalah
berbuat jahat kepada orang. (sasaran manusia)
(b)
Kepercayaan kepada yang karut-marut itu masih tebal. (unsur mujarad)
(c)
Beberapa ketul daging dilemparkannya kepada harimau itu.
(sasaran haiwan)
(d)
Buku teks percuma dihantar kepada pihak sekolah. (institusi)
Bagi
menunjukkan pecahan, kata sendi nama kepada digunakan dalam
ayat-ayat contoh yang berikut:
1. Peserta kursus motivasi
dibahagikan kepada tiga kumpulan.
2. Tanah satu hektar itu dipecahkan kepada empat
lot.
Seterusnya,
bagi maksud menyatakan perubahan sesuatu keadaan,kepada digunakan
seperti maksud dalam ayat-ayat contoh berikut:
1. Suhu bilik ini meningkat kepada 38˚C.
2. Perubahan daripada pendiam kepada peramah
itulah sikapnya yang baharu.
Kata sendi
nama kepada sering berpasangan dengan kata sendi nama daripada,
seperti contoh yang berikut ini:
1. daripada ayah kepada ibu
2. daripada 37˚C kepada 39˚C
3. daripada muda kepada tua
Perlulah
diingat bahawa kata sendi nama kepada tidak boleh digunakan
untuk tujuan merujuk tempat. Ayat-ayat contoh (21) dan (22) yang berikut
ini tidak betul tatabahasanya.
1. Perjalanannya daripada Kajang
ke Kuala Lumpur.
(seharusnya:
Perjalanannya dari Kajang ke Kuala Lumpur.)
1. Padi seguni itu dipikulnya daripada bendang kepada rumah.
(seharusnya: Padi seguni itu dipikulnya dari bendang ke
rumah.)
Demikianlah huraian tentang cara penggunaan kata sendi nama pada
dan kepada dalam ayat Bahasa Melayu. Berhati-hatilah
menggunakan kedua-dua kata sendi ini agar digunakan dengan betul dan tepat.
http://www.adap.com.my/info.php?id=137
http://www.adap.com.my/info.php?id=137
Ahad, 17 Mac 2013
TAZKIRAH
TAZKIRAH PAGI: BERKATI PAGI DENGAN 4 PERKARA
Seandainya kita diberi umur
untuk hidup oleh Allah hingga 50 tahun apakah yang akan kita lakukan untuk
memanfaatkan umur tersebut? Andaikan umur kita saat ini sudah 45 tahun, maka
baki umur yang tersisa ada 5 tahun lagi, jika hari ini kita telah pun berumur 49
tahun, bererti sisa umur kita ada 1 tahun lagi. 1 tahun itu adalah waktu yang
sangat singkat, tidak terasa detik demi detik, malah minggu demi minggu lalu
setahun itu telah pun berlalu, tidak terasa ajal sudah di depan mata, jadi
bagaimanakah persiapan kita menjelang kehidupan hakiki yang penuh berkat?
Oleh yang demikian, Rasulullah
SAW telah meninggalkan satu pesanan yang amat berharga buat kita semua sebagai
umatnya. Baginda telah bersabda: “Memberi sedekah, menyuruh pada kebaikan,
berbakti kepada ibu bapa dan silaturahim dapat mengubah penderitaan menjadi
kebahagiaan, menambah berkat umur dan menolak kejahatan.” (Hadis riwayat Abu
Naim).
Dengan ini, empat perkara di
atas sangat perlu dititikberatkan oleh kita semua sebagai umat Islam dalam
meraih keberkatan hidup dan keredhaan Allah demi mencapai kebahagiaan di dunia
dan akhirat. Maka seharusnya kita jadikan elemen tersebut sebagai “the
way of life”.
Perkara pertama yang disentuh oleh
Rasulullah S.A.W ialah bersedekah. Semua orang mampu bersedekah kerana
pemahaman sedekah itu tidak hanya berupa bentuk fizikal seperti wang ringgit
atau harta benda semata-mata. Hatta yang tidak berharta pun masih mampu
bersedekah, iaitu dengan menggunakan tenaga kudrat fizikal tubuh badan untuk
membantu orang lain. Apatah lagi seandainya kita dianugerahkan Allah dengan kemewahan
dan sudah pasti lebih mudah untuk mengamalkan apa yang dianjurkan oleh
Rasulullah SAW itu.
Abu Hurairah pernah memberitahu
bahawa Rasulullah SAW ada ditanyakan: “Wahai Rasulullah SAW, sedekah
apakah yang paling mulia? lalu Baginda menjawab: “sedekah
orang yang tidak mampu dan mulakanlah (memberi sedekah) pada orang yang banyak
tanggungannya.” (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud).
Sabda Rasulullah ini adalah satu
penghargaan besar kepada golongan kurang berkemampuan yang masih bersemangat
menghulurkan sedaya upayanya memberikan sedekah kepada orang lain. Inilah
keindahan dalam Islam kerana sikap saling membantu dititikberatkan dalam
membina masyarakat.
Melalui budaya bersedekah itu
akan membentuk landskap masyarakat penyayang dan prihatin. Perasaan kebersamaan
dan semangat kekitaan pasti wujud kukuh dan berakar umbi teguh dalam masyarakat
yang saling membantu melalui pemberian sedekah.
Perkara kedua yang disarankan
Baginda SAW ialah bersikap sentiasa menyuruh ke arah kemanfaatan dan kebaikan.
Skop menyuruh kepada kebaikan sebenarnya tidak hanya terhad kepada da’ie atau
pendakwah saja malah semua mukmin mesti berasa terpanggil untuk bersama-sama
mengajak insan lain kepada kebaikan. Menyuruh kepada kebaikan juga bermakna
kita melaksanakan seruan ke jalan Allah.
tas sebab pentingnya aspek ini,
Saidina Ali bin Abi Talib turut mewasiatkan kepada kita berbuat demikian. Kata
beliau: “Serulah manusia ke jalan Allah (amar makruf) dan cegahlah
mereka daripada kemungkaran (nahi mungkar) kerana apabila kedua-dua perkara ini
ditinggalkan, maka tunggulah kebinasaan umat ini.”
Jadi, apa saja kesempatan hidup
seharusnya kita menggunakannya dengan mengamalkan satu gaya hidup yang saling
menasihati ke arah kebaikan. Tidaklah wajar dalam sebuah masyarakat Muslim
untuk saling menutup mata seandainya melihat adanya sesuatu yang mungkar.
Seterusnya, aspek berbakti
kepada kedua-dua ibu bapa juga diberitahu oleh Rasulullah SAW sebagai elemen
yang akan memancarkan keberkatan kepada umur dan kehidupan kita. Senario semasa
jelas masih banyak yang tergamak mengabaikan perkara ini dan tidak
menganggapnya sebagai penting untuk dihayati.
Sesungguhnya persoalan
mengabaikan aspek memelihara dan berbakti kepada ibu bapa akan mengundang
laknat Allah dan pastinya seksa maha pedih menanti anak yang derhaka itu.
Seseorang anak yang derhaka dan mengabaikan tanggungjawabnya kepada ibu bapa
tidak mungkin memperoleh keberkatan dalam apa saja di atas dunia ini, apatah
lagi di akhirat kelak.
Allah mengingatkan kita yang
bermaksud: “Sembahlah Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan
sesuatu pun. Dan berbuat ihsanlah (berbuat baik) kepada kedua-dua ibu bapa.” (Surah
An-Nisa; ayat 36). Ini perintah Allah dan sesiapa ingkar mematuhinya bermakna
melakukan satu dosa besar di sisi-Nya.
Perkara keempat memanfaatkan umur
dan memberikan kebahagiaan kehidupan kita dengan sentiasa memelihara hubungan
sesama insan sama ada dengan ibu bapa, kaum kerabat, jiran tetangga dan juga
sesama ummah. Pesan Rasulullah SAW bermaksud: “Sesiapa yang ingin murah
rezeki dan panjang
umurnya, hendaklah dia
menyambung hubungan dengan saudaranya (silaturahim)." (Hadis riwayat Bukhari
dan Muslim).Namun, senario hari ini jelas menunjukkan fenomena bertegang leher
dan berpisah-pisah sudah semakin menebal dalam masyarakat.
Justeru itu marilah kita
sama-sama memanfaatkan nikmat umur, kerana kita tidak tahu di mana dan bilakah
penghujung kepada kehidupan ini. Sementara Allah masih memberi peluang untuk
kita terus hidup, maka manfaatkanlah ia dengan sebaik-baiknya dan bersegeralah
untuk melakukan kebaikan, kerana kita tidak tahu apakah masih ada lagi hari
esok untuk kita? Jika di dunia kita manfaatkan maka bahagia menunggu kita di
akhirat kelak.
http://www.paly.my/2013/01/tazkirah-pagi-berkatilah-umur-dengan-4.html
Mukjizat di sebalik Bismillah
BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz � BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM � yang bermaksud � Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. � KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH 1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail. 2. �BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. � (Hadith Qudsi) 3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan. 4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sa kit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya. 5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik. 6. Jumlah huruf dalam BISMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 ( QS.AL Muddatsir:30) .Ibnu Mas � ud berkata: � Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. � 7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, � Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. � 8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya. 9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya. 10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala. 11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca |
Fadhilat
Membaca Ayat Kursi
Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi,
Allah hilangkan segala kefakiran di depan matanya.”
1. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi
Jumaat, kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya
daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar.”
2. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan
dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad.”
3. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan
mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan serta hasutan
syaitan.”
4. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah, akan
terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat
menyekat pencuri daripada memasuki rumah.”
5. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan
keselamatan ketika dalam perjalanannya.”
6. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, insya
Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar.”
7. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam
pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali,
insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan
batin.”
8. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring
di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga
subuh.”
9. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap
sembahyang Fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yang
lain.”
10. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap
sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan
barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas
rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya.”
11. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap
sembahyang Fardhu, Allah menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur,
perbuatan-perbuatan orang yang benar, pahala Nabi-nabi, juga Allah melimpahkan
padanya rahmat.”
12. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar
rumahnya, maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, mereka semua
memohon keampunan dan mendoakan baginya.”
13. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang
Allah azza wa jalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti
orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.”
14. Rasullullah
SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam
kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.”
Sumber: http://www.one-ummah.net/
Langgan:
Catatan (Atom)