ILMU umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah,tadahlah dengan hati yang merendah kepada ALLAH

Sabtu, 16 Mac 2013

REFLEKSI MENULIS BLOG



 Alhamdulillah berkat usaha yang gigih serta bantuan pensyarah pembimbing akhirnya  saya dapat menyiapkan tugasan membina blog.
Bagi saya tugasan ini merupakan satu cabaran baru kepada saya dan saya terasa tidak mampu melakukannya. Di samping itu, banyak kekangan yang terpaksa saya lalui untuk membina blog ini,antaranya sibuk dengan aktivti-aktiviti di sekolah. Tambahan pula saya kurang kemahiran menggunakan tapak blogger ini. Selain itu, bagi diri saya yang langsung tidak mahir memerlukan masa yang agak lama untuk membina blog sehingga kadang-kadang saya mengalami tekanan di samping memikirkan kerja kursus subjek lain yang belum siap lagi.
Bagi saya pengalaman membina blog ini memerlukan saya lebih teliti dan mengikut prosedur seperti mana yang diarahkan oleh pensyarah. Saya hanya mendengar dan melayari blog orang lain untuk mencari bahan tetapi untuk membina blog dan membuat posting amat menyusahkan hati saya dan ada ketikanya saya hampir berasa putus asa dengan kekurangan yang  ada pada diri saya.
 Apabila saya dapat melakukan posting baru saya berasa puas kerana saya sendiri tidak tahu bagaimana saya  boleh melakukannya. Pada pendapat saya tugasan membina blog ini memberi saya satu informasi baru dan memerlukan saya lebih mempunyai kemahiran dalam bidang TMK dan perlu mempunyai perancangan yang lebih rapi. Saya harus menambahkan lagi pengetahuan kerana masih terlalu banyak perkara yang saya belum ketahui terutamanya di bahagian memuat turun dan menyusun data supaya kemas dan mesra pengguna. Saya harus memperbaiki cara penyampaian supaya pengguna mudah faham dan boleh menggunakan aplikasi yang disediakan tanpa sebarang kekeliruan atau masalah lain. Masalah yang paling sukar bagi saya ialah muat turun menggunakan perisian yang berbeza. 

Pada  kesempatan ini saya juga mengucapkan terima kasih kepada rakan sekumpulan saya yang sanggup berkongsi idea dan membantu saya membina blog menggunakan tapak blogger. Sekalung penghargaan kepada pensyarah atas bimbingan, bantuan dan tunjuk ajar beliau dapat menjadikan saya seorang yang lebih berilmu. Akhir kata segala yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu dari kelemahan saya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan